سایهبان برادران محمودی برای تلویزیون +عکس
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۶۹۳۰۴۵
نوید و جمشید محمودی با ساخت سریال «سایهبان» تلاش کردند تا اثری قابل توجه برای نمایش معضلات واردات بیرویه اجناس چینی و آسیبهای وارده بر جامعه کاگری در تلویزیون داشته باشند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشرق، دو برادر مهاجر، افغانیالاصل، کارگردان و کاربلد که با ورود به عرصه فیلمسازی نشان دادند که عرصه تصویر مرز و بوم نمیشناسد و میتوانند تواناییهای خود را در مدیوم سینما و تلویزیون به مرحله ظهور و بروز بگذارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برادران محمودی اگر چه در ایران چشم به دنیا نگشودند و دارای شناسنامه ایرانی نیستند اما بیش از سی سال است که در ایران روزگار میگذرانند. برادران محمودی فعالیت سینمایی خود را از سال 1392 با فیلم «چند متر مکعب عشق» آغاز کردند و ساخت سریالهایی از جمله شیب تند و میریم مسافرت و هفت تلهفیلم با نامهای: «میتونه آخریش باشه»، «چهارحرفی»، «قلبها»، «کورگره»، «جاده»، «کنار تو میخندم» و «مهربانی» در کارنامه نوید محمودی وجود دارد.
برادران محمودی پس از موفقیتهای خود در سینما به سراغ ساخت سریال «سایهبان» رفتند. سریالی که با موضوع "اشتغال و حمایت از تولید ملی" به تولید رسید و در مدت زمان پخش خود از شبکه دو سیما توانست مورد توجه بسیاری از مخاطبان تلویزیون قرار بگیرد.
«سایهبان» داستان زندگی سهراب، (مجتبی پیرزاده) است که در یک کارگاه تولید مبلمان در منطقه کارگرنشین تهران مشغول به کار است که واردات مبلمان چینی با قیمت پایینتر، باعث کسادی بازار آنها شده است و حتی کارگاه صباحی (علی اوسیوند) به دلیل عدم حمایت خریداران ایرانی از اجناس داخلی به تعطیلی کشیده میشود که در این راه سهراب برای احیای کارگاه تولیدی و درآمد حداقلی از آن با تلاش مضاعف، همت، عشق و ایمان به خدا بار دیگر اقدام به گردهم آوردن تیم تولید و ساخت مبل ایرانی به شرط کیفیت بالا میکند که در این راه برای رقابت با اجناس چینی دچار سختیهایی میشود.
فیلمساز در این سریال تلاش میکند تا از دریچه نگاه کارگران جامعه به موضوع بپردازد و مسایل و مشکلات و همچنین معضلات و بیماریهای این قشر از جامعه را به نمایش بگذارد و در قالب کاری هنری به مخاطبان تلویزیون بگوید که عدم حمایت از تولیدات داخلی در زمینههای مختلف چگونه منجر به کسیختگی خانوادهها و از هم پاشیدن زندگی آنها میشود.
برادران محمودی با رفتن به سراغ مسایل و مشکلات جامعه کارگری نشان دادند که تا چه اندازه با درد مردم جامعه آشنا هستند و به جای نمایش خانوادهای مهندس و دکتر و کارخانهدار که با هیچ کدام از این دردها و رنجها در طول زندگی خود آشنا نبوده و نیستند، سعی در نمایش بخشی از دردهای جامعه کارگری کردند. دردهایی از جنس خود مردم، توجه به بیکاری، عدم شغل و درآمد، پسانداز، مستأجری، مرگ والدین، فضای کارگری، تحریم، واردات اجناس چینی، عاشقی، طلاق و ...
اما در این میان یکی از ویژگیهایی که در این سریال به آن اشاره شده است، موضوع "توجه به کانون خانواده" است، رعنا (پریوش نظریه) در نقش مادر سهراب، با دارا بودن دو پسر جوان بیکار و دختر دمبخت خود پس از فوت همسر، بار زندگی را به دوش میکشد و با انجام خیاطیِ لباسهای مردم به فکر پسانداز و گذران امور زندگی است؛ در کنار این کار چیزی که بیش از همه ویژگی رعنا را ویژه کرده است توجه بیش از اندازه به کانون خانواده و حل مشکلات فرزندان خود است که نقش مادری فداکار و دلسوز را به خوبی ایفا کرده است. رعنا در این سریال نماد مادران ایرانی است که با وجود تمام سختهای جامعه، چرخ زندگی را به حرکت در میآوردند است.
از طرف دیگر فیلمساز پا را فراتر گذاشته و به سراغ موضوع تحریم و واردات کالاهای چینی به کشور میرود. موضوعی که کمتر در برنامههای تلویزیون به آن اشاره شده است؛ در بخشی از سریال سعید (محمد ولیزادگان) دوست سهراب به دلیل بیکاری، به دنبال پیشنهاد یکی از دوستان خود راهی کشور چین میشود تا با خرید اجناسی مانند لپ تاپ و تلفن همراه و ... و وارد کردن آنها بصورت قاچاقی به کشور از فروش آنها سود ببرد؛ غافل از اینکه پیش از آن بسیاری از این اجناس وارد بازار کشور شدهاند و برای فروش آنها به مشکل برمیخورد. در این راه و به اجبار برای برگرداندن بدهیهای خود اجناس را با قیمت پایینتر به فروش میرساند.
فیلمساز در این سریال با پرداخت درست به موضوع اشتغال و تولید ملی، خط داستانی خود را با مضامین اخلاق، همدلی، وفاداری، غیرت، عشق، ایمان به خدا به درستی شکل میدهد و با پردازش باورپذیر دردها و مشکلات، غمها و شادیها، بیم و امید شخصیت اصلی داستان خود، به ظرافت و هنرمندانه فراز و فرودهای قشر زحمتکش کارگری را به تصویر میکشد.
در مجموع باید گفت «سایهبان» بعنوان یکی از معدود آثار تلویزیونی است که توانسته به خوبی از عهده نمایش بخش اعظمی از دردهای جامعه کارگری جامعه در زمان خواب زمستانی مسئولین کشوری از واردات بیرویه محصولات چینی برآید و در این نابسامانی مجموعههای تلویزیونی، اثری قابل قبول و با محتوای اجتماعی و خانوادگی تولید کند و جای امیدواری است که شاهد تولیدات بیش از پیش اینگونه آثار در رسانه ملی باشیم.
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۶۹۳۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیشنهاد تماشای «افعی تهران» در تلویزیون
آفتابنیوز :
مدتی است که در راستای حمایت سازمان صداوسیما از سریالهای شبکه نمایش خانگی، سریالها و برنامههای جدید شبکه نمایش خانگی از بخشهای خبری تلویزیون معرفی میشوند.
به همین منظور سریال «افعی تهران» به تازگی و به عنوان یکی از سریالهای دارای مجوز از ساترا، در برنامه «بسته پیشنهادی» شبکه دو سیما معرفی و برای تماشا به مخاطبان پیشنهاد شد.
سریال «افعی تهران» در طول مدت پخش حاشیههایی را هم به همراه داشته است و برخی رسانهها درباره گریم و موقعیت تعدادی از شخصیتها از جمله کاراکتر سحر دولتشاهی به عنوان تراپیست انتقادهایی را مطرح کردند.
سامان مقدم کارگردانی این سریال را برعهده دارد. پیمان معادی هم نقش اصلی سریال را بازی کرده و هم فیلمنامه را با پویا مهدویزاده نوشته است.
«افعی تهران» ماجرای قاتلی را تعریف میکند که مقتولین خود را مسموم میکند و از همین رو به افعی معروف است. نکته جالب، اما در مورد این قاتل این است که تمام مقتولین او، افرادی هستند که سابقه کودکآزاری دارند. حال در این میان یک منتقد و مدرس سینما، در حال تلاش برای ساختن فیلمی از این اتفاق است که با مخالفت مراجع قانونی مواجه میشود. اما در برههای از زمان، اجازه ساخت این فیلم توسط پلیس صادر میشود، چرا که پلیس میخواهد از این طریق، قاتل را دستگیر کند.
منبع: خبرگزاری ایسنا